it’s lilac time

it’s lilac time

about a year ago i found this piece of vintage german cotton, cotton with a satin sheen and wonderful palette of lilac shades. i could tell it was worn out only by the thickness of weave, when all the qualities of the fabric are getting older altogether and kind of dissolving, in it’s perfection.

my dear mom sewed beautiful table napkins in three sizes… these will be added to some orders in my white room throughout the summer.

around that time, lilacs were blooming and almost every evening i came home with some sprays of flowers, from the ground.. just take a look at these? same-same. two shades of purple, yellow middles and pale blue skies, also, with a bit purple…

they look so perfect together: something saved and something old…

some details of mama’s precise work.

целый год лежали и ждали своего сезона эти красивые сиреневые салфетки. ткань нашла в ту весну, когда сирень уже отцветала. мама сшила салфетки на стол, в трех размерах, начиная с совсем маленькой, для блюдца или вазы, заканчивая небольшой скатертью.

веточки сирени, как обычно, нашла на земле. и вот удивительно, тоже двух оттенков сиреневого.. все эти волшебные находки и природные совпадения, точные и естественные. и ещё как в журнале burda.. да?)

darker days

i love the light – of days and evenings, sometimes the moon shines so brightly and intensely, her light reaches our walls. i do not usually turn on the lights in the evenings. everything is in the mist. colors make friends with each other. until they become a single entity.

the following morning…

delicate aloe vera and almond oil emulsion. just two ingredients, taken in equal proportions, both suitable for sensitive skin, even the area around eyes.

i took two lowest leaves of our aloe vera plant and peeled the skin, then strained through gauze.

measured the same amount of almond oil, combined two liquids in a small glass cream jar, closed tight and shook very well… well done. the softest care from two gentle plants, for three days.

попробовала сделать сделать такую легкую и нежную эмульсию. нравится мне это слово. в равных пропорциях смешала гель и масло. потому что наконец у нас появилось алоэ вера и купила хорошее миндальное французское масло. сколько всего хорошего про него написали уже. из древности и до наших дней. совместив всего два этих ингридиента, понимаю, что буду потом пользоваться каждым отдельно. но это очень приятный опыт. можно даже использовать как крем вокруг глаз. наверное, с ним хорошо делать массаж лица. и головы! и рук. гель алоэ вера очень сильно меня влечет, хочется вырастить его и пить потихоньку. он такой прохладный и прозрачный.

и ещё нравились всегда эти средства, где нужно смешать две жидкости, встряхнув бутылочку. помню очень давно у мамы было что-то с морошкой от lumene, где нужно было потрясти и потом пользоваться.

кажется, проснулась от зимы…

 

unfinished..

these satin drop glass beads are very unusual. they were in the same bag with antique buttons (1910-40) and i still can not decide whether they are from late 1800’s or early 1900’s (north bohemia or france)…

the material is french jet, it was used in mourning jewelry throughout the 19th century. i tried to clean the holes, which are drilled partially and placed oddly, and it seems that you can string them and use as interlocking beads to create a quatrefoil button or a ‘dog bone’ french button (1920’s) by placing a regular bead inside of two one.

they have silky matte finish, but shiny in the carved notch where the second hole is.. they also look like a cabochons on bog oak panels from mourning bar pin brooches. the sizes vary a little, there are 7, 8 and 9 mm.

unfinished beautiful day from our window in victorian colours, with ‘u’, in colour, due to victorian…

незаконченные бусины или пуговицы из ‘французского гагата’ – чёрного стекла, активное производство которого началось примерно с 1875(?) года, как менее дорогого аналога настоящего гагата – чёрного янтаря, чёрной яшмы. эти литые шарики очень похожи на части викторианских брошей, где есть вставки из болотного дуба, тоже чёрного. отверстие, идущее внутри под углом и снова выходящее на свет! похожи они и на подвески из северной богемии, сделанные позже. пока загадка, оставлю её здесь.